x

Kiedy należy rozliczać kilometrówkę?

Lut 7, 2019Informacje

Rozliczanie samochodów ciągle dla wielu przedsiębiorców stanowi zagadkę. Od roku 2019 znowu zmieniło się kilka przepisów. Do tej pory ogólna zasada była taka, że jeżeli samochód nie jest własnością firmy należy prowadzić kilometrówkę. Od roku 2019 fiskus zmienił nieco podejście i w większości przypadków kilometrówki nie trzeba prowadzić.

Czym dokładnie jest kilometrówka?

Samochody osobowe wykorzystywane do celów mieszanych od stycznia 2019 mogę wrzucać w koszty nadal 50% VAT-u wynikającego z kosztów eksploatacyjnych, czyli paliwo, naprawy itp. Ale powstał też nowy przepis związany z podatkiem dochodowy. Do kosztów możemy wliczać 75% kosztów związanych z eksploatacją samochodu (np. paliwo). Tutaj często pojawia się pytanie. Z uwagi na to, że został obniżony próg wliczania w koszty nie ma już konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu kilometrów (tzw. kilometrówki).

W przypadku wliczania 100% kosztów związanych z eksploatacją samochodu powinniśmy prowadzić ewidencję przebiegu kilometrów i tak samo jak w przypadku podatku VAT zgłosić taki zamiar do urzędu skarbowego (jeżeli to już zrobiliśmy przy okazji VAT-u nie musimy tej czynności powtarzać).

 

Koszty raty leasingowej, amortyzacji i najmu

A więc w przypadku, gdy auto jest własnością firmy widnieje jako środek trwały. Tym samym w kosztach uwzględniamy amortyzację i tutaj nic się nie zmienia. Nadal mamy prawo do rozliczenia amortyzacji do 150 tys zł w przypadku samochodów osobowych. Jeżeli właściciel lub członek zarządu wynajmuje lub wypożyczalnia wynajmuje samochód spółce taka opłata za najem może zostać w całości wrzucona w koszty.

I pozostał nam leasing. W przypadku samochodów osobowych używanych do celów mieszanych mamy prawo do odliczenia 100% raty leasingowej, ale tylko do wartości 150zł.

Podsumowując kilometrówkę trzeba prowadzić w przypadku chęci wliczenia 100% kosztów eksploatacyjnych w koszty. W każdym innym w koszty wrzucamy 75% wartości kosztów eksploatacyjnych netto i 100% kosztów związanych z najmem/leasingiem/amortyzacją.

 

 

Justyna Broniecka

Justyna Broniecka

Autorka

Przedsiębiorca, menadżer. Od prawie 10 lat właścicielka i twarz marki ZUS to nie MUS. Jej misją jest edukacja i uświadamianie klientów odnośnie systemu podatkowego Chce, aby przedsiębiorcy wiedzieli jakie są możliwości oraz z czym wiążą się poszczególne wybory. Przeszkoliła ponad 5 tys osób. Jest często zapraszana na konferencje, wykładowca w szkołach wyższych. Jej szkolenia i wystąpienia oceniane są jako praktyczne, użyteczne i ciekawe. Fanka logicznego myślenia oraz ułatwiania sobie życia.

Od prawie 10 lat członek międzynarodowej organizacji Toastmasters, gdzie doskonali swoje umiejętności przemawiania publicznego oraz zarządzania. Otrzymała tam najwyższy tytuł DTM (Distinguished Toastmaster). Prywatnie pasjonatka podróży, szczególnie do Afryki.

Książki, które pomogą Ci w prowadzeniu firmy:

Inne artykuly, które mogą Cię zaintesować:

Dlaczego ciągle toniesz w pracy operacyjnej?

Dlaczego ciągle toniesz w pracy operacyjnej?

Podczas spotkań z wieloma przedsiębiorcami zauważam, że najczęściej toną w bieżącej pracy i nie mają czasu na pracę koncepcyjną, wizjonerką, strategią firmy. Co by nie powiedzieć przedsiębiorca to osoba, która wie dokąd dąży. Często w momencie zakładania biznesu mamy...

Czym jest Prosta Spółka Akcyjna?

Czym jest Prosta Spółka Akcyjna?

Prosta Spółka Akcyjna jest w mojej opinii jednym z najcichszych projektów rządu obok tzw. testu przedsiębiorcy, choć w tym przypadku zakłada on duże udogodnienia. Zwłaszcza dla startupów. W niniejszym wpisie skupimy się na tym czym jest Prosta Spółka Akcyjna, kto z...

Jak zamknąć rok kalendarzowy w firmie bez stresu?

Jak zamknąć rok kalendarzowy w firmie bez stresu?

Pod koniec każdego roku przedsiębiorcy upewniają się, jakie obowiązki wynikające z prawa muszą zrealizować. Oczywiście rodzaju obowiązków wynikają z formy prawnej, czy wielkości firmy. W poniższym artykule podopowiadamy jak zamknąć rok kalendarzowy bez stresu. Jak się...

Witaj, jestem Justyna!

Od prawie 10 lat edukuję i uświadamiam przedsiębiorców w tematach systemu podatkowego. Chce, abyś wiedział jakie masz możliwości oraz jakie konsekwencję mają Twoje poszczególne wybory.

Mam nadzieje, że artykuły i wiedzą, którą tu znajdziesz będą miały realne przełożenie na prowadzenie Twojego biznesu 

ZUS to nie MUS to miejsce, w którym edukujemy przedsiębiorców w zakresie bezpiecznego prowadzenia biznesu. Z drugiej strony pokazujemy też, że istnieją ścieżki, dzięki którym można zapłacić mniejsze podatki.

firma bez zusu

Pobierz bezpłatny poradnik

7 sposobów na obniżenie kosztów w Twojej firmie

Super! Teraz sprawdź podany adres e-mail i odbierz poradnik.